Maailmaa ymmärtäviä maailman muuttajia
Pari sanaa historiasta: Kun markkinointi tieteenalana ja
oppisuuntana alkoi kehittyä 1900-luvun alkupuolella, markkinoinnin painopiste
siirtyi logistiikasta (tavaroiden saamisesta tuotannosta markkinoille) kohti tavaroiden
kohdistamista asiakkaille. Asiakkaasta tuli markkinoinnin kohde, objekti, jolle
erilaisia markkinointitoimenpiteitä tehtiin. Markkinoinnin englanninkielinen
vastine (’marketing’) perustuukin ensisijaisesti markkinan käsitteeseen (’market’),
jonka verbimuoto ’marketing’ intuitiivisesti viittaa markkinatoimenpiteiden
kohdistamiseen asiakkaalle (katso myös vaikkapa Short History of Marketing).Käytännössä markkinointi keskittyy laaja-alaisesti kysynnän ja tarjonnan yhdistämiseen liittyvään problematiikkaan. Asiakaslähtöisyys, asiakkuuksien johtaminen, kulutuskäyttäytyminen, kulutus- ja brändiyhteisöt, sosiaalinen media ja digimarkkinointi sekä asiakasarvo ovat esimerkkejä teemoista, jotka kytkeytyvät kiinteästi osaksi nykypäivän markkinointiosaamista ja ovat läsnä myös markkinoinnin opintosuunnan kandi- ja maisteriopinnoissa. Tämä on sitä osaamista, jota tulevaisuudessa tarvitaan entistä enemmän, sillä juuri markkinointialan asiantuntijat ovat niitä, jotka haastavat perinteisiä tuote-orientoituneita toimintatapoja, ja ovat mukana luomassa entistä asiakaslähtöisempiä palvelukonsepteja, mukana muuttamassa maailmaa. Tämä on markkinointiosaajille aito erottautumismahdollisuus.
OK, mutta mitä markkinointiosaamisella voi tehdä? Miksi sitä oikeasti tarvitaan, mitä sillä voi saavuttaa? Toisin sanoen, miksi markkinointi?
Ensinnäkin, markkinointi
luo menestystarinat. Tuote yksin ei riitä, vaan markkinointia tarvitaan
tekemään tuotteet ja palvelut tunnetuksi, kertomaan niiden tarjoamista
asiakashyödyistä oikeissa kanavissa oikealla tavalla sekä luomaan esimerkiksi tuotteille,
palveluille, tapahtumille, poliitikoille ja kaupungeille houkuttelevia
brändejä. Rovio ei olisi Rovio ilman markkinointia.
Toiseksi, yritykset
elävät asiakkaistaan. Asiakas tuo yritykseen rahavirran, jolla yritys lunastaa
paikkansa markkinoilla. Tämän vuoksi asiakasosaaminen – se miten yritys
ymmärtää asiakkaita ja miten heidän kanssaan yhteisesti luo arvoa – on kriittinen
resurssi sekä yrityksissä että entistä enemmän myös julkisissa
organisaatioissa. Tämän todentamiseen riittää vilkaisu pörssiyhtiöiden
vuosikertomuksiin tai kaupunkien toimintakertomuksiin. Asiakaslähtöisyys on
tämän päivän mantra, joka on totta.
Kolmanneksi, syvällinen asiakasymmärrys ja sen tuominen
organisaatioiden strategiseen keskiöön on kiistatta ajankohtaista kaikkialla,
joten: älä reagoi, ennakoi. Markkinointiosaamisessa
keskeistä on tunnistaa, mihin suuntaan asiakastarpeet ovat kehittymässä. Se
vaatii markkinatilanteen ymmärrystä ja näkemystä siitä, mihin maailma on
menossa.
Neljänneksi, markkinoinnin opinnot antavat erinomaiset
edellytykset monipuolisiin ja mielenkiintoisiin tehtäviin. Markkinointialan
asiantuntijat ovatkin liiketoiminnan
moniottelijoita, joilla on syvä asiakasosaaminen ja leveä
liiketoiminnallinen ymmärrys. Tällaisen osaamisyhdistelmän kysyntä on kiistatta
kasvussa. Viidenneksi, sen enempää suunnistusanalogiaa viljelemättä, markkinointi on yrityksen kompassi. Se tuo asiakkaan ääneen organisaation strategiseen päätöksentekoon, se luo asiakaslupauksen, tunnistaa kilpailukyky- ja kilpailuetutekijät, asemoi yrityksen markkinoille ja oikeuttaa yrityksen olemassaolon entistä kovimmilla markkinoilla.
Siksi markkinointi. Opintosuuntajargonia tärkeämpää on kuitenkin tunnistaa oma intohimo. Vasta sitten on hyvä miettiä, millaista osaamista maailmassa tarvitaan tänään ja huomenna, valjastaa opinnot vaalimaan omaa intohimoa ja lunastaa paikkansa yliopiston strategian mukaisesti maailmaa ymmärtävänä maailman muuttajana. Stand out.
- Hannu Saarijärvi
Kommentit
Lähetä kommentti