MCAK esittää: Hyvän ja Huonon markkinoinnin paneeli & LOSKATORSTAI
Kuva: MCAK |
Markkinoinnin ainekerho MCAK järjesti eräänä marraskuisena torstaina jo
perinteeksi muodostuneen LOSKATORSTAIN,
jonka tarkoituksena oli tuoda niin opiskelijoita kuin yrityselämän edustajiakin
yhteen verkostoitumaan ja nauttimaan virvokkeita pimeän syksyn keskellä. Ilta
potkaistiin käyntiin Hyvän ja Huonon Markkinoinnin paneelikeskustelulla, jonka
panelisteina toimivat markkinointimaailmassa ansioituneet deliketju Punnitse & Säästä:n
markkinointipäällikkö Henna Nummi,
mainostoimisto Ilme Digitalin toimitusjohtaja
Jarkko Forsberg, ja sosiaalisen
median toimisto Dinglen mediaspesialisti
Juuso Jokinen.
Keskustelussa panelistirajapinta tuotiin yleisön
näppituntumalle Kuva: MCAK |
Paneelikeskustelun teemat rakentuivat pitkälti ajankohtaisten
markkinointikampanjoiden ympärille. Keskustelun vilkkaus, tunnelman kohoaminen,
jäähilejuomien hupeneminen ja kyseenalaistavien kirosanojen huutelu olivat
suorassa yhteydessä toisiinsa, kun olutmerkki Karhun, teleoperaattori Soneran
ja jääkiekkolegenda Juhani Tammisen
ympärille rakennettuja kampanjoita purettiin auki. Vaikka kyseessä olivat
varsin keskenään erilaiset kampanjat, nousi keskustelussa jatkuvasti esiin
eräitä yhdistäviä, markkinoinnille hyvin relevantteja teemoja.
Kohderyhmän merkitys nousi lähes kaikissa kampanjoissa esiin.
Kampanjoita ruotiessaan panelistit esittivät teräviä huomioita kohderyhmän
tavoittamisesta ja sille puhumisesta. Lisäksi selkeäksi teemaksi nousi viestin
aitous. Hyvä viesti ja tässä mielessä hyvä kampanja ei mielistele sitä, ketä se
yrittää tavoitella, osaa nauraa itselleen ja on aidosti sitä, mitä se on. Kun
Juhani Tammisen Lumia pirahtaa aamuisin ja sanoma siitä leviää sosiaalisessa
mediassa kulovalkean lailla, ei aitouden tunteesta ole epäilystäkään.
Jengiä paneelissa oli paikalla kuin Vaasan Sportin
peleissä Tamin kulta-aikoina Kuva: MCAK |
Panelistit olivat myös selkeästi sitä mieltä, että markkinoinnissa
väkisin tekemisellä on vaikea saada kunnioitusta, niin kohderyhmässä kuin
kollegoiden kesken. Kun vakavasti otettava yrittäjä laittaa lippiksen vinoon ja
lähtee tekemään heittämään nuorten kanssa "hauskaa läppää", tuntee
kohderyhmä lähinnä myötähäpeää ja paikalta poistumisen tarvetta.
Asiantuntijamme alleviivasivat rohkean kampanjan loppuun asti tekemisen
merkitystä. He korostivat, että kunnolla tekeminen vaatii pokkaa, mutta riskin
ottaminen usein kannattaa. Ja jos et tiedä mitä teet ja kenelle, niin parempi
miettiä kaksi kertaa.
Kuinka ollakaan, jäi paneelikeskustelusta ainakin allekirjoittaneelle
käteen se, että kaikin puolin onnistuneen kampanjan tekeminen on äärimmäisen
haastavaa. Mediassa uskottavalta näyttävä kampanja saattaa olla hetkessä kaikkien
huulilla, mutta lisääkö se todella myyntiä esimerkiksi päivittäistavaroiden
kohdalla, missä usein hinta ratkaisee? Onko mainostoimistoille
merkityksellisempää rakentaa kampanja, joka lisää asiakkaan myyntiä, vai
kampanja, jolla voitetaan Cannesin kultainen leijona? Menestystarinoita on
mahdoton ennustaa, ja maailma on tähdenlentoja täynnä. Kestävän menestyksen
avaimet lienevät aina samat: 10 % inspiration, 90 % perspiration.
- Anna Pekkanen
Plus aimo annos loskaa Kuva: MCAK |
MCAK on vuonna 2011 alulle
pantu markkinoinnin ainekerho, joka toivottaa joukkoonsa tervetulleeksi kaikki
markkinoinnista kiinnostuneet opiskelijat opintosuunnasta riippumatta. Kerho
järjestää jäsenistölleen tapahtumia, pitää yllä suhteita oppiaineen henkilökuntaan,
spämmää väsymättä sosiaalista mediaa (facebook.com/whatismcak & @mcakmoi
Instagramissa) sekä osallistuu markkinoinnin opiskelijoiden osaamisen
kehittämiseen kaikin keinoin niin yliopistolla kuin sen ulkopuolellakin.
Meininki tekemisessä on
markkinoijalle sopivan ylimielinen mutta samaan aikaan itseironinen. MCAK:ssa
tiedetään mikä on kuumaa kamaa tämänhetkisiä trendejä seuraavien villitysten
jälkeen, missä raha piilee, ja missä Tampereen kuppilassa asiakaslupaus resonoi
parhaiten opiskelijan tarpeiden kanssa. Yhteyden yliopiston viileimpään kerhoon
saa sähköpostiosoitteesta mcak at boomi
piste fi. Tule testaamaan markkinoijien meininki ja nosta
katu-uskottavuuttasi räjähdysmäisesti!
Kommentit
Lähetä kommentti