Bisnesmalli, plätformi, ekosysteemi – Anything goes?
Osallistuin viime elokuussa
Nordic Management -konferenssiin Reykjavikissa, Islannissa (lue Elinan ja Ninan kirjoitus, jos haluat saada enemmän tietoa tieteellisistä konferensseista). Esitin oman
paperini liiketoimintamalleihin ja hinnoitteluun keskittyneessä sessiossa.
Monissa session esityksissä käsiteltiin liiketoimintamalleja, arvolupauksia,
platformeja, strategiaa, verkostoja ja ekosysteemejä vaivautumatta sen enempää
määrittelemään käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä (graduntekijät huom.!). Keskusteluissa
osallistujat puhuivatkin toistensa ohi, sillä ensimmäinen käsitti platformin
liiketoimintamallina ja toinen näki liiketoimintamallin platformin
osana.
Liiketaloustieteiden ikuisena
haasteena onkin kieli, jolla kuvaamme yrityselämän ilmiöitä. Täydennämme
sanastoamme lainaamalla käsitteitä muilta tieteenaloilta, liike-elämän
toimijoilta ja konsulteilta. On helppo ymmärtää, että tällä tavoin syntyvät
käsitteet ja teoriat eivät useinkaan ole toistensa kanssa yhteensopivia.
Islantilaisten matkailualan yritysten liiketoiminta perustuu ainutlaatuiseen ympäristöön. (kuva (c) Mika Yrjölä) |
Liiketoimintamalli kuvaa miten
yritys ja sen sidosryhmät toimivat yhdessä luodakseen arvoa. Arvolla
tarkoitetaan muutakin kuin rahaa, esimerkiksi tietoa, osaamista, ratkaisuja ja
kokemuksia. Tärkeää on, että liiketoimintamallista selviää, ketkä ovat
yrityksen asiakkaat, mitä he yrityksen kanssa toimimisesta hyötyvät, miten
yritys järjestää tämän arvonluonnin ja miten sen onnistuu ansaita tuottoja
toiminnasta.
Entä platformi? Tai ekosysteemi?
Applen, Googlen ja eBayn
kaltaisia toimijoita on luonnehdittu platformien tai ekosysteemien rakentajiksi.
Nimitykset on ansaittu keräämällä yhteen ja sitouttamalla muita toimijoita,
esimerkiksi myyjiä ja ostajia. Nämä muut toimijat hyödyntävät platformeja ja
tulevat osaksi ekosysteemiä, koska 1) se tarjoaa suuren skaalan mahdollisia
yhteistyökumppaneita tai asiakkaita, 2) se on käytettävyydeltään ja
kustannuksiltaan monelle toimijalle paras vaihtoehto tavoitteiden
saavuttamiseen (esim. ohjelmistoyritys pystyy jakelemaan peliään digitaalisesti
verrattain helposti Appstoressa), ja 3) se on käyttäjien silmissä ainutlaatuinen
kokoelma erilaisia tuotteita ja palveluita, joita ei muualta saa (esim. eBay
monen keräilijän silmissä).
Kuulostaako tutulta? Ajattele
Appstorea ja liiketoimintamallin kriteerejä. Ketkä ovat asiakkaat? Kuluttajat
ja sisällöntuottajat. Miten asiakkaat hyötyvät? He saavat suuren määrän ja
kirjon mahdollista sisältöä (tai asiakkaita). Miten yritys järjestää
arvonluonnin? Yrityksen rooli tässä on rakenteena (platformina) oleminen sekä
vaihdannan turvaaminen ja mahdollistaminen. Mikä on yrityksen ansaintamalli?
Tarpeeksi pienet provisiot kaikesta vaihdannasta, jotteivat asiakkaat tai
sisällöntuottajat loittone tai etsi muita palveluita.
Minun tulkintani? Platformi on
eräs liiketoimintamallin tyyppi.
Menestystä kevään haasteisiin!
-Mika
Kommentit
Lähetä kommentti