MSI:n tutkimusprioriteetit 2014–2016
Yksi markkinoinnin tutkimuskentän instituutioista, Marketing
Science Institute (MSI), on julkaissut uudet tutkimusprioriteetit. Noin 2–3
vuoden välein julkaistava listaus nostaa esiin maailman johtavien yritysten ja
tutkijoiden näkemyksiä siitä, mitkä ovat keskeisimpiä tutkimuksen kohteita
tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa. Nämä prioriteetit toimivat laajasti
konferenssien tutkimusteemojen määrittäjinä, tutkimusrahoituksen ohjureina sekä
vaikuttavat myös kansainvälisten journaleiden julkaisupolitiikkaan.
Markkinoinnin opiskelijoille MSI:n tutkimusprioriteetit voivat tulla tutuksi
graduvaiheessa, kun omaa aihetta pohditaan suhteessa näihin prioriteetteihin.
Lähde: http://www.msi.org/research/2014-2016-research-priorities/
Uudessa prioriteettilistauksessa nousevat esiin tutut
asiakasosaamisen teemat kuten esimerkiksi asiakasymmärrys, asiakasdata ja
siihen liittyvä analytiikka sekä asiakasarvo. Monet teemat ovat otsikkotasolla
varsin yleisiä, mutta tarkasteltaessa niiden yksityiskohtaisempia kuvauksia,
uuden tutkimustiedon tuottamisen tarpeellisuus täsmentyy.
Olisi esimerkiksi tärkeätä ymmärtää entistä paremmin,
millaista uutta kuluttajakäyttäytymistä liittyy monikanavaisuuteen ja siihen,
että kuluttajat käyttävät entistä enemmän esimerkiksi tablet-tietokoneita osana
TV-ohjelmien kulutuskokemusta? Tai miten kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia
tutkimusmentelmiä voitaisiin paremmin yhdistää, jotta voidaan ymmärtää paremmin
kokonaisvaltaista kulutuskokemusta? Tai millaisilla menetelmillä voidaan luoda
parempaa asiakasymmärrystä sosiaalisessa mediassa syntyvästä asiakasdatasta?
Miten yrityksen yhteiskuntavastuu vaikuttaa kuluttajan päätöksentekoprosessiin?
Vaikkakin strategiseen markkinointiin,
markkinointiviestintään, asiakassuhteisiin, asiakkaiden ja kuluttajien
käyttäytymiseen tai vaikkapa brändiyhteisöihin liittyvää tutkimustietoa on jo
valtavasti saatavilla, muuttuva maailma luo jatkuvasti uusia tutkimusaukkoja ja
-mahdollisuuksia. Se pitää markkinoinnin pelikentänkin mielenkiintoisena ja
kehittyvänä.
Kommentit
Lähetä kommentti