Markkinoinnin DNA
Mitä markkinointi on? Mitä markkinoinnin tulisi olla? Näitä
kysymyksiä mietimme jatkuvasti asiakaslähtöisen markkinoinnin tutkimusryhmässä
ja markkinoinnin opintosuunnassa. Esittelenkin nyt mallin, jonka avulla
määrittelemme tällä hetkellä markkinoinnin sisällön. Malli on kulkenut nimellä "markkinoinnin DNA", sillä geenien lailla siitä näkyy toisaalta perimämme, toisaalta rakennuspalaset, joista asiakaslähtöinen markkinointi koostuu ja joiden avulla se vastaa ympäristönsä haasteisiin. DNA antaa käsityksen siitä, mitä tutkimme ja opetamme.
Meille markkinointi on
asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden ymmärtämistä, niihin reagoimista ja niiden
kehityksen ennakointia. Se on asiakkaan äänen tuomista yritysten ja yhteisöjen
päätöksentekoon. Mallissa jaamme markkinoinnin neljään osa-alueeseen:
strateginen markkinointi, asiakasymmärrys, markkinoinnin mallit ja
asiakkuuksien johtaminen.
Strategisen markkinoinnin
tavoitteena on tehdä asiakasajattelusta yritystoiminnan lähtökohta. Asiakasarvo
ja asiakkaille tehtävät arvolupaukset luovat kilpailuetua. Niiden
kehittämiseksi ja johtamiseksi yrityksen tulee kehittää asiakasymmärrystä. Markkinoinnin keskeinen tehtävä onkin
asiakastiedon kerääminen, sen jalostaminen asiakasymmärrykseksi ja tämän
asiakasymmärryksen tuominen mukaan osaksi päätöksentekoa.
Markkinoinnin
malleilla tarkoitamme erilaisia (tieteellisiä) käsitteitä ja työkaluja,
jotka auttavat markkinoijia ymmärtämään asiakkaita ja markkinoita paremmin sekä
kehittämään erilaisia keinoja asiakasarvon luomiseksi. Asiakkuuksien johtamisessa yhdistyvät aiemmat kolme osa-aluetta:
yrityksen on ymmärrettävä asiakkaidensa tarpeita, luotava tarpeisiin vastaavia
konsepteja, sekä varmistettava, että konseptit lunastavat arvolupauksensa
kannattavalla tavalla.
Tarkempaa DNA-analyysia luvassa luennoilla!
- Mika
Tarkempaa DNA-analyysia luvassa luennoilla!
- Mika
Kommentit
Lähetä kommentti