Tutkijan kommentti: Muuttuuko punainen vihreäksi? Kiinan (k)estävät tuotanto- ja kulutustavat
Kirjoittaja tutkii väitöskirjassaan yritysten roolia kestävän kehityksen kysymysten ratkaisemisessa. |
Räätälin ompelemaan tummansiniseen liituraitapukuun
sonnustautunut ylempi virkamies heittää iltapäiväteensä nautittuaan
kertakäyttömukin olkansa yli vilkkaasti liikennöidyllä Huanshi Dong Lu:lla
Guangzhoun sateisessa tiistai-iltapäivässä. Muki lentää kaaressa
jalkakäytävälle, vaikka lähin jäteastia kannustaa lajittelemaan muovit, pahvit
ja sekajätteen vain muutaman metrin päässä korkeasti koulutetusta kiinalaismiehestä.
Astia on siis näköetäisyydellä, mutta psykologinen etäisyys roskien lajitteluun
on suurempi.
Kiinalaisten luontosuhde on ympäristönsuojelun näkökulmasta yhä varhaisessa kehitysvaiheessa, jos verrataan meihin pohjoismaalaisiin. Vertailujen tekeminen
Kiinan ja muiden maiden välillä on kuitenkin yhtä hyödyllistä kuin teen
tarjoileminen suklaisesta teepannusta. Kiinassa ympäristökysymyksiä on
tarkasteltava maan omassa viitekehyksessä. Matkustin Kiinassa
viikon verran ja pyrin hahmottamaan tätä puna-vihreää kehystä moninaisissa keskusteluissa niin
yliopistoprofessoreiden, toimitusjohtajien, kaupungin virkamiesten kuin kuluttajienkin kanssa. Lisää
ymmärrystä kertyi tehdasvierailuilla muovi- ja elektroniikkakomponentteja valmistavissa
pohjoismaalaisissa yrityksissä. Kuluttajien tarkkailu tiistai-iltapäivän
ruuhkassa tarkensi kuvaa.
Kestävä tuotanto ja kulutus
Kestävyyskriisin välttämiseksi kaikkialla maailmassa on siirryttävä
ekologisesti, eettisesti ja taloudellisesti kestävämpiin tuotanto- ja
kulutustapoihin (Köhler et al. 2019). Kestävillä tuotanto- ja kulutustavoilla
tarkoitetaan laajasti määriteltynä sellaisten tuotteiden ja palveluiden valmistusta,
myymistä, ostamista ja käyttöä, joilla on pienin mahdollinen ympäristöä
kuormittava vaikutus (IPCC 2018).
Siirtyminen kestävään tuotantoon ja kulutukseen on osa Kiinan kansallista strategiaa kuluvalla
viisivuotiskaudella (2016–2020), ja suunnitelmatalouden mukaisesti viisivuotissuunnitelmassa
linjatut strategiset painopistealueet kertovat sen, mihin valtio antaa tukea
rahoitusinstrumenttien muodossa ja mihin se keskittyy lainsäädännössään,
verotuksessaan ja muissa politiikkatoimissaan. Yritykset luonnollisesti seuraavat
kiinnostuneina näitä painopistealueita.
Kiinan suunnitelmatalous ja kolme kovaa taistelua
Suunnitelmatalous ja yksipuoluejärjestelmä takaavat sen,
että Kiinassa valtiolliset toimet ovat tehokkaita lähes minkä tahansa asian
edistämisessä, eikä kestävämpiin tuotantotapoihin siirtyminen ole ollut tässä
poikkeus. Maailman väkirikkaimman maan ja toiseksi suurimman talouden ripeä siirtyminen vähemmän ympäristöä
kuormittaviin tuotantotapoihin on antanut lupaavia merkkejä Kiinan havahtumisesta kestävyyskriisiin.
Esimerkiksi viime vuoden
alussa Kiinan keskushallinnon lanseeraama ympäristövero velvoittaa nyt yritykset
ja julkiset laitokset maksamaan ylimääräistä veroa niiden tuottamista jätteistä
sekä vesi-, melu- ja ilmansaasteista. 50 miljardin yuanin (6,7 miljardia euroa)
vuosittaisella verotulolla keskushallinnon on tarkoitus kannustaa provinssien
paikallishallintoa vähentämään saasteita, joita niissä toimivat yritykset ja
muut toimijat päästelevät niin merellä, maalla kuin ilmassakin (State
Administration of Taxation of The People's Republic of China 2018). Saasteiden
vähentäminen on yksi ”kolmesta kovasta taistelusta” (three tough battles),
johon Kiina on presidentti Xi Jinpingin johdolla sitoutunut. Myös nuo kaksi
muuta, taloudellisten riskien hallinta ja köyhyyden poistaminen, ovat keskeisiä kestävän kehityksen näkökulmasta.
(K)estävät kulutustottumukset
Siinä missä Kiinassa nähdään nyt merkkejä siirtymisestä
kestävämpiin tuotantotapoihin, kiinalaisten kulutustottumukset eivät kuitenkaan ole
vielä liikkuneet samaan kestävämpään suuntaan, eivätkä valtiolliset keinot ole vielä
yltäneet koskemaan kiinalaisen kuluttajan arkea. Kiinalaiset kotitaloudet ovat
vaurastuneet vauhdilla teollistumisen, kaupungistumisen sekä kulutusvetoiseen
talouteen tähtäävän kansallisen strategian seurauksena. Samalla kun kotitalouksien
vaurastuminen ja keskiluokkaistuminen ovat parantaneet monen kiinalaisen
elämänlaatua, kulutuksen kasvu on kuormittanut ympäristöä jatkuvasti lisääntyvillä
resurssitarpeilla ja hallitsemattomasti kasvavilla kasvihuonekaasupäästöillä (Liu, Oosterveer, & Spaargaren, 2016).
Vaikka kiinalaisen
kuluttajan hiilijalanjälki (4,2 hiilidioksiekvivalenttitonnia) on vielä
suomalaisen jalanjälkeä (10,4 tCO2-ekv) selkeästi pienempi, se kuitenkin kasvaa
nopeammin. Sillä kuten tapana on, kulutustottumukset muuttuvat elintason
noustessa perustarpeiden tyydyttämisestä halujen ja toiveiden tavoitteluun.
Pelkkä vilkaisu Maslown tarvehierarkiaan riittää selittämään tämän: kuten moni länsimaalainen,
myös kiinalainen keskiluokkainen ylempi virkamies haluaa nauttia illalliseksi pihviä,
liikkua omalla autolla, lentää ulkomaille, ostaa iltapäiväteensä tai -kahvinsa take
away -mukissa Starbucksista – lyhyesti sanoen kuluttaa.
Uusi, kestävämpi arki
Tähän asti päästöjen vastaisessa taistelussa ja kestävämmän
yhteiskunnan tavoittelussa Kiina on luottanut tuotannon ja
erilaisten teknologioiden kykyyn ratkaista käsillä oleva kestävyyskriisi. Tuotantotavat
ovat olennainen osa ratkaisua, mutta myös ihmisten elämäntapojen ja
kulutustottumusten pitää muuttua – kestävistä teknologioista on vähän hyötyä,
jos kiinalainen kuluttaja ei omaksu niitä osaksi jokapäiväistä elämäänsä. Lisäksi
maassa, jossa on 1,3 miljardia ihmistä, kulutuskäyttäytymisen muutoksilla on
todellista vaikutusta.
Kulutuskäyttäytymisen muutokset tarvitsevat kuitenkin
vahvasti (1) poliittista tukea verotuksen ja tukien muodossa, (2) yritysten
aktiivista osallistumista kestävämpien tarjoamien kehittämiseen ja markkinoille
tuomiseen sekä (3) ympäristökoulutuksen lisäämistä aina varhaiskasvatuksesta
elinikäisen oppimisen malleihin saakka. Luontosuhde ei nimittäin synny
itsestään, eikä jokainen kiinalainen voi matkustaa Suomen Lappiin kehittämään
sitä, joten ympäristöasiat on saatava mukaan kiinalaisiin opetussuunnitelmiin, kuluttajien arvoihin, ja osaksi jokapäiväistä elämää.
Kestävämpiä kulutustapoja tukevista politiikkatoimista hyvänä esimerkkinä on Kiinan linjaama
tavoite, jonka mukaan vuonna 2030 kaduilla ei ole enää polttomoottoreilla kulkevia
autoja, vaan liikenne kulkee sähköllä. Yritysten tarjoamien tuotteiden ja koulutuspalveluiden
osalta suomalaisilla olisi erinomainen mahdollisuus olla luomassa tulevaisuuden esimerkkejä siitä,
miten kulutuskäyttäytymistä muutetaan kestävämmäksi yksi kertakäyttömuki, luontosuhde tai
koulutettu virkamies kerrallaan.
Give me the green light – China!
Sonja Lahtinen
Väitöskirjatutkija, markkinointi
Johtamisen ja talouden tiedekunta
Tampereen yliopisto
Lähteet:
IPCC. (2018). IPCC, 2018:
Summary for Policymakers. In: Global Warming of 1.5°C. An IPCC Special Report
on the impacts of global warming of 1.5°C above pre-industrial levels and
related global greenhouse gas emission pathways, in the context of
strengthening the global. (V. Masson-Delmotte, P. Zhai, H.-O. Pörtner, D.
Roberts, J. Skea, P. R. Shukla, … T. Waterfield, Eds.). Geneva: World
Meteorological Organization.
Köhler, J., Geels, F. W.,
Kern, F., Markard, J., Onsongo, E., Wieczorek, A., … Wells, P. (2019). An
agenda for sustainability transitions research: State of the art and future
directions. Environmental Innovation and Societal Transitions.
https://doi.org/10.1016/J.EIST.2019.01.004
Liu, W., Oosterveer, P.,
& Spaargaren, G. (2016). Promoting sustainable consumption in China: a
conceptual framework and research review. Journal of Cleaner Production,
134, 13–21. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.10.124
"China starts collecting environment
tax”, State Administration of Taxation of The People's Republic of China, 2018.
http://www.chinatax.gov.cn/eng/n2367751/c3021312/content.html
Kommentit
Lähetä kommentti