Markkinoinnin DNA

Mitä markkinointi on? Mitä markkinoinnin tulisi olla? Näitä kysymyksiä mietimme jatkuvasti asiakaslähtöisen markkinoinnin tutkimusryhmässä ja markkinoinnin opintosuunnassa. Esittelenkin nyt mallin, jonka avulla määrittelemme tällä hetkellä markkinoinnin sisällön. Malli on kulkenut nimellä "markkinoinnin DNA", sillä geenien lailla siitä näkyy toisaalta perimämme, toisaalta rakennuspalaset, joista asiakaslähtöinen markkinointi koostuu ja joiden avulla se vastaa ympäristönsä haasteisiin. DNA antaa käsityksen siitä, mitä tutkimme ja opetamme.

Meille markkinointi on asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden ymmärtämistä, niihin reagoimista ja niiden kehityksen ennakointia. Se on asiakkaan äänen tuomista yritysten ja yhteisöjen päätöksentekoon. Mallissa jaamme markkinoinnin neljään osa-alueeseen: strateginen markkinointi, asiakasymmärrys, markkinoinnin mallit ja asiakkuuksien johtaminen.

Strategisen markkinoinnin tavoitteena on tehdä asiakasajattelusta yritystoiminnan lähtökohta. Asiakasarvo ja asiakkaille tehtävät arvolupaukset luovat kilpailuetua. Niiden kehittämiseksi ja johtamiseksi yrityksen tulee kehittää asiakasymmärrystä. Markkinoinnin keskeinen tehtävä onkin asiakastiedon kerääminen, sen jalostaminen asiakasymmärrykseksi ja tämän asiakasymmärryksen tuominen mukaan osaksi päätöksentekoa.

Markkinoinnin malleilla tarkoitamme erilaisia (tieteellisiä) käsitteitä ja työkaluja, jotka auttavat markkinoijia ymmärtämään asiakkaita ja markkinoita paremmin sekä kehittämään erilaisia keinoja asiakasarvon luomiseksi. Asiakkuuksien johtamisessa yhdistyvät aiemmat kolme osa-aluetta: yrityksen on ymmärrettävä asiakkaidensa tarpeita, luotava tarpeisiin vastaavia konsepteja, sekä varmistettava, että konseptit lunastavat arvolupauksensa kannattavalla tavalla.

Tarkempaa DNA-analyysia luvassa luennoilla!

- Mika



Kommentit