Kevään tapahtumia markkinoinnin opintosuunnassa

Yksi merkittävimpiä 2010-luvulla tapahtuneita mullistuksia Tampereen yliopiston kauppatieteiden opinnoissa oli pääainevalinevalinnan muuttuminen. Vuonna 2011 opintonsa aloittaneet (joihin allekirjoittanutkin kuuluu) tekivät oman opintosuuntavalintansa jo yhteisvalinnan yhteydessä. Seuraavana vuonna opiskelijat valittiin kauppatieteiden tutkinto-ohjelmaan ja valinta siirrettiin myöhemmäksi. Tällä hetkellä kauppatieteiden opiskelijat tekevät suuntautumisvalintansa 1,5 vuoden opintojen jälkeen eli kandidaattiopintojen puolivälissä. Opintojen alkuvaiheessa saa ja pitääkin olla erityisen utelias – eri opintosuuntien kursseille osallistuminen ja pidemmälle edenneiden opiskelijoiden haastattelu antaa hyvää osviittaa siihen, mikä voisi olla juuri se oma juttu.

Syksyllä 2016 aloittaneet kauppatieteiden opiskelijat kohtasivat opintojensa ensimmäisen suuren valinnan ennen joulua, kun opintosuuntavalinta tuli ajankohtaiseksi aiheeksi. Opintosuunnat täsmentyivät vielä ennen vuoden loppua ja tammikuussa meillä olikin innokas porukka uusia markkinoinnin opiskelijoita. Ilolla järjestimme heille helmikuussa edellisvuoden tapaan tervetulotilaisuuden brunssin muodossa, johon kutsuimme uudet opiskelijat.

Erityisen hedelmällistä tilaisuudessa oli päästä tutustumaan uusiin opiskelijoihimme. Jokainen opiskelija kertoi hieman omasta taustastaan ja omaan opintosuuntavalintaan vaikuttaneista tekijöistä. Kommenteissa toistuivat muun muassa markkinoinnin ihmisläheisyys, luovuus ja moniulotteisuus. Osalle opiskelijoista valinta oli ollut opintojen alusta saakka selkeää, mutta osalle valinta oli muotoutunut opiskelun myötä. Erityisen ilahduttavaa oli kuulla positiivisia kommentteja markkinoinnin perus- ja aineopintokursseista. Brunssilla opiskelijat saivat myös tutustua opintosuunnan henkilökuntaan. Kuten jokaisella opiskelijalla, myös kaikilla henkilökunnan jäsenellä on ollut oma matkansa markkinoinnin opintosuuntaan. Pääsimme myös valottamaan omia tutkimuksellisia kiinnostuksenkohteitamme.



Pari päivää brunssin jälkeen järjestimme myös opintosuuntainfotilaisuuden ekavuotisille opiskelijoille, jotka olisivat saman valinnan edessä tämän vuoden lopulla. Perusinformaation lisäksi olikin hauska näyttää opiskelijoille aiemman vuosikurssin kommenttien pohjalta konkreettisia esimerkkejä siitä, miksi markkinointi valitaan omaksi opintosuunnaksi (ks. kuva). Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, millaisia opintosuuntavalintaperusteita ensi vuonna kuulemme.

// Ulla-Maija

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sama, mutta eri. Johdammeko vastuullisuutta vai kestävyyttä?

"Haluan tehdä luovaa työtä. Markkinointi oli selvä vaihtoehto." Parhaita paloja markkinoinnin brunssilta.

Tutkimuksen ja opetuksen välinen yhteys yliopistossa