Markkinoinnin tohtorit promootiossa

Markkinoinnin opintosuunta oli hyvin edustettuna Tampereen yliopiston tohtoripromootiossa elokuun puolessa välissä, kun minut ja kollegani professori Hannu Saarijärvi ja yliopistonlehtori Mika Yrjölä promovoitiin yhdessä yli kahdensadan muun Tampereen yliopistosta väitelleen kanssa. Markkinoinnin väitöskirjatutkijat Ulla-Maija Sutinen ja Sonja Lahtinen olivat myös mukana tapahtumassa airueiden tehtävissä, huolehtien siitä, että kaikki sujui suunnitellusti ja arvokkaasti.
 
Promootio on perinteikäs jo 1100-luvulta asti eurooppalaisissa yliopistoissa vietetty akateeminen juhla. Siinä ylimmän akateemisen tutkinnon suorittaneet henkilöt vihitään juhlallisesti tohtoreiksi. Promootiossa tohtorit saavat päähänsä mustan silinterihatun eli tohtorinhatun, joka symboloi akateemista vapautta. Tohtorinmiekka, jota tohtorit kantavat promootiossa, puolestaan symboloi totuutta. 

Lähikuvassa hattu ja miekka. Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto

Promootio ei ole ihan jokapäiväinen osa akateemista elämää. Edellisestä oman tiedekuntamme promootiosta olikin kulunut jo kahdeksan vuotta. Me kaikki tuon jälkeen väitelleet tohtorit saimme osallistua näihin tänä vuonna järjestettyihin juhliin. Promootiojuhlallisuudet kestivät yhteensä kolme päivää ja alkoivat miekanhiojaisista torstaina 16.8. Tämä iltapukutilaisuus järjestettiin yliopiston päätalossa. Miekat hiottiin juhlallisesti tahkoja ja kuohuviiniä käyttäen. Perjantaina 17.8. oli vuorossa varsinainen promootioakti Tampere-talossa. Itse pääsin promovoitujen joukosta valittuna priimatohtorina lavalle vastaamaan viralliseen tohtorikysymykseen, jonka esitti professori Markku Sotarauta. Hän toimi tiedekuntamme promoottorina. Kysymys ja vastaus liittyivät omaan tutkimusaiheeseeni kulutusyhteisöihin.


Professori Markku Sotarauta esittämässä kysymystä. Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto


Promovoidut tohtorit Hannu Saarijärvi, Elina Närvänen ja Mika Yrjölä


Meidän tuoreiden tohtoreiden lisäksi promootiossa vihittiin kunniatohtoreita, eli omalla alallaan poikkeuksellisen ansioituneita henkilöitä, joille yliopisto oli päättänyt myöntää kunniatohtorin arvon. Johtamiskorkeakoulun kunniatohtoreiksi vihittiin Professori R. Edward Freeman, toimitusjohtaja Hille Korhonen ja Euroopan unionin korkea edustaja Federica Mogherini. 

Promootiota seurasi juhlallinen kulkue Tampere-talosta Tuomiokirkkoon promootiojumalanpalvelukseen. Myöhemmin oli vuorossa myös juhlaillallinen Tampere-talossa sekä promootiotanssiaiset raatihuoneella. Lauantaina 17.8. promootio päättyi promoottorien kunniaksi järjestettyyn purjehdukseen Viikinsaareen.


Promootiokulkue ylittämässä Erkkilän siltaa. Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto


Oli hienoa olla yhdessä oman puolisoni, sekä markkinoinnin työyhteisön jäsenten kanssa mukana tässä vuosisatoja kestäneessä akateemisessa rituaalissa, joka juhlistaa tieteen ja tutkimuksen tekemisen tärkeää roolia yhteiskunnassa.

Haluankin samalla toivottaa uudet yliopistoyhteisön jäsenet osaksi tiedeyhteisöä! Kannustan teitä myös tutustumaan akateemiseen maailmaan sen rikkaine rituaaleineen ja perinteineen. Opiskeluaika on yksi elämän parhaista vaiheista ja siitä kannattaa ehdottomasti nauttia.

- Elina Närvänen, markkinoinnin yliopistonlehtori

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Markkinointia maailmalla Osa 2: Markkinointimuiat Tukholmassa

Markkinointi tutkii: Johdon mentaalimallit strategisessa päätöksenteossa

Markkinointi tutkii: Vastuu muuttaa strategiaa