Dosentti Anu Valtonen: Nukkumisen ja kulutuskulttuurin yhteydestä
Uni ja
nukkuminen ovat läsnä kuluttajan elämässä jatkuvasti. Jokainen kuluttaja nukkuu kolmasosan
elämästään, ja se miten hän nukkuu, osaltaan kehystää kulutuskokemusta: elämysillallinen
tai ostosten tekeminen väsyneenä versus virkeänä ovat erilaisia kokemuksia. Nukkuminen
kietoutuu myös kuluttajien sosiaaliseen elämään. Kysymykset siitä, kenen kanssa nukkuu esimerkiksi
lomamatkoilla tai telttareissuilla ovat tärkeitä sosiaalisen suhteen
muokkaamisen ja artikuloimisen kannalta. Samaten arkinen puhe nukkumisen ihanuudesta, unettomien
öiden kauhuista tai nähdyistä unista, joko Facebookissa tai kasvotusten, kytkee
kuluttajia yhteen. Nukkuminen on läsnä – tai poissa – myös materiaalisesti. Kodeissa nukkuminen tavallisesti järjestäytyy erillisiin
huoneisiin ja sänkyyn, kun taas monet julkiset tilat perustuvat oletukseen valvovasta
ja pystyasennossa olevasta toimijasta. Väsyneen kehon on vaikea löytää
lepopaikkaa vaikkapa kaupungilla liikkuessaan. Tosin viime vuosina yhä useammat
julkiset tilat, kuten kauppakeskukset tai lentokentät, tarjoavat erilaisia ratkaisuja,
esimerkiksi unikapseleita, joissa voi heittää pitkäkseen ja ottaa torkut.
Nukkuminen
on toki läsnä myös taloudellisesti. Jos ajatellaan sitä rahamäärää, minkä kukin
kuluttaja käyttää elämänsä aikana nukkumiseen, summa ei ole ihan pieni: sängyt,
tyynyt, peitot, lakanat, yöpaidat, erilaiset nukahtamiseen ja heräämiseen
liittyvät rituaalituotteet unilääkkeistä herätyskelloihin, hotelliyöt, yöt
junissa ja lentokoneissa…. Niin, nukkuminen ei ole ilmaista huvia. Se ei myöskään ole pelkkää biologiaa, vaan monin
tavoin kulttuurisesti säänneltyä. Itsestään
selvältä näyttäytyvä sääntöjoukko ohjaa hienovaraisesti sitä miten, missä,
kenen kanssa ja milloin nukumme ’oikealla’ tavalla, sekä millaisia merkityksiä nukkumiseen
liitämme. Näitä tapoja ja merkityksiä kulutuskulttuurin
käytännöt – kuten tuotetarjonta, design ja mainonta – osaltaan levittävät ja
uusintavat, ja osallistuvat siten nukkumisen kulttuurin muokkaamiseen. Tämä on
erityisen näkyvää unen ja nukkumisen ympärille syntyneillä unimarkkinoilla. Nämä
markkinat tarjoavat elämysunia puuhotelleissa tai ruumisarkuissa; mahdollisuutta
mitata ja optimoida unen laatua ja määrää erilaisilla laitteilla; unikylpylöiden
palveluita; tai halikahviloita, joista voi ostaa unikaverin.
Ilmiön monisyisestä
ja kaikkialle tunkeutuvasta luonteesta huolimatta nukkuminen on loistanut
poissaolollaan kulutustutkimuksessa. Tämä
kertoo siitä, että oppiaine on sisäistänyt länsimaisen ajattelutavan, minkä
mukaisesti valvova toimija ja valveen maailma on se tärkeä maailma, jota tulee käsitteellistää, mallintaa ja
empiirisesti tutkia. Valveessa on valtaa. Tämän valta-aseman vuoksi nukkuminen
ikään kuin itsestään selvästi sulkeutuu pois kulutustutkimuksen piiristä – sen
tutkimusta pitää erikseen perustella, en ole kuullut vastaavia perusteluita
valvovan kuluttajan kohteeksi ottavilta. Asemaa pitää osaltaan yllä nukkumiseen
vuosisatojen aikana kietoutunut merkitysvaranto: se assosioituu seksiin,
kuolemaan, poissaoloon, haavoittuvuuteen, pimeyteen, epärationaalisuuteen ja
tuottamattomuuteen. Kaikki asioita, jotka helposti pelottavat tai tuntuvat vähintäänkin
kyseenalaisilta keskiverto liiketaloustieteilijälle.
Nukkumisen vakavasti
ottaminen kuitenkin kannattaa, sillä se rikastuttaa kulutustutkimusta monin
tavoin. Se avaa ensinnäkin uuden empiirisen maailman, ja vie tutkijat
paikkoihin, josta he tähän asti ovat pysyneet pois: makuuhuoneisiin, sänkyihin,
sohville, hotellihuoneisiin, igloihin, ruumisarkkuihin, unettomiin öihin, ja unien
öisiin tapahtumiin. Näiden maailmojen tutkiminen kannustaa kehittämään uusia tutkimuskysymyksiä
sekä menetelmällisiä ratkaisuja – miten päästä käsiksi yksityiseksi määrittyvään
nukkumiseen maailmaan? Nukkumisen vakavasti ottaminen myös rikastuttaa
vakiintuneita kulutuskulttuurin teorian keskusteluita. Kulutustutkijat ovat esimerkiksi
tutkineet vuosikymmeniä kulutuksen ja sosiaalisten suhteiden luomisen ja
ylläpitämisen yhteyttä. Jos nyt tunnistetaan myös se voima, jolla nukkuminen
sitoo ihmisiä yhteen, saadaan uusi kulma tähän keskusteluun. Kulutustutkijat
ovat myös laajalti tarkastelleet elämyksellisyyttä ja elämystaloutta. Uskon,
että elämysten hakeminen nukkumisesta – ja ’superunista’ – kertoo jotain uutta elämyshakuisesta
yhteiskunnastamme. Kulutuksen paikat ja
tilat ovat niin ikään paljon tutkittu kenttä. Ottamalla mukaan myös jokaöisissä
unissa avautuva kulutustila tämän perinteen rajat laajentuvat. Aineistoni nimittäin
kertoo, että jatkamme kuluttajana oloa myös unissa: hukkaamme visakortteja,
jonotamme McDonaldsissa, shoppailemme Citymarketissa, teemme hintavertailuja ravintoloissa
ja kuuntelemme Frederikin laulua.
Väitän, että
vallitseva epätasa-arvo valveen ja nukkumisen välillä on ongelmallista
kulutustutkimuksen käsitejärjestelmien uskottavuuden kannalta. Ensinnäkin kuluttaja on väistämättä nukkuva
ja valvova toimija. Toiseksi nukkuminen on väistämättä osa kuluttajan kokemuksellista,
sosiaalista, materiaalista ja kulttuurista todellisuutta. Sulkiessaan pois nämä
perustavanlaatuiset olemassaolon muodot ja ehdot, kulutustutkimus tulee
rakentaneeksi käsitejärjestelmänsä sangen kiikkerälle pohjalle. Näin nukkumisen
tutkijan näkökulmasta tämä järjestelmä ei välttämättä kestä päivänvaloa. Kulutustutkijan
ei tule sulkea silmiään silloin kun kuluttaja niin tekee.
Anu Valtonen
on markkinoinnin professori Lapin yliopistossa ja dosentti Tampereen yliopiston Johtamiskorkeakoulussa. Hänen erityisalaansa on kulutuskulttuurin tutkimusperinne
(CCT). Tällä hetkellä hän johtaa Lapin yliopiston New Sleep Order
–tutkimusprojektia, jossa tutkitaan unta ja nukkumista kulttuurisesta
näkökulmasta organisaatioiden, kulutuskulttuurin ja matkailun konteksteissa.
Kommentit
Lähetä kommentti