Luovuuden polulla
Hei hyvä lukija, syksy on jo pitkällä ja lukukausi
puolivälissä. Oma syksyni markkinoinnin parissa on alkanut vauhdikkaasti. Aluksi
on paikallaan kertoa muutama sana itsestäni ja opinnoistani Tampereen
yliopistossa.
Olen löytänyt tieni markkinoinnin pariin muutaman mutkan
kautta, mutta pääasia, että tällä hetkellä tuntuu, että olen vihdoin viimein
löytänyt intohimon ja hyvän motivaation opiskelua kohtaan. Aikaisemmin suoritin
kandidaatintutkinnon sosiologiasta, mutta sivuaineena luin kauppatieteitä ja
hiljalleen ne veivät minut mennessään, joten päätin hakea pääsykokeilla lukemaan
kauppatieteitä. Viime vuoden suoritin täydentäviä opintoja kauppatieteistä ja
tänä vuonna olenkin jo päässyt maisteritason kursseille. Pääaineeni tosin
varmistuu vasta ensi keväänä, mutta toivon pääseväni opiskelemaan
markkinointia. Monenlaiset polut voivat siten viedä samaan päämäärään eli
kauppatieteiden maisteritutkintoon. Uskon, että myös mutkilla on tarkoituksensa
jokaisen opintiellä. Elämänvalintoja tehdessä käsitys itsestä vahvistuu ja oppii
tietämään paremmin, mitä tulevaisuudelta haluaa. Minulla tulee olemaan
tulevaisuudessa kahden alan yhdistelmä maisterintutkinnossani, mutta koen, että
se on myös rikkaus ja valtti työmarkkinoilla. Eri alojen välinen vuoropuhelu
tulee varmasti tulevaisuudessa lisääntymään, mikä on hyvä, sillä monia
näkökulmia yhdistämällä päästään usein parhaisiin ratkaisuihin. Kertoohan
Tampere3-hankekin, että monitieteisyys tulee olemaan tulevaisuuden trendi. Tulevalle
markkinoijalle on siten eduksi ymmärtää ja katsella maailmaa avarasti, myös ohi
oppiainerajojen, sillä meistähän valmistuu markkinoinnista vuorovaikuttamisen ja
viestinnän ammattilaisia.
Magnum-jäätelöbrändin kivijalkaliike Roomassa |
Mielessäsi ehkä kutkuttelee kysymys, miksi sitten valita pääaineeksi
juuri markkinointi? Markkinoinnissa alana on vahva viehätys. Markkinointi on
mielestäni yksi luovimmista pääaineista kauppatieteiden sisällä. On sekä
innostavaa että haasteellista pohtia, miten saada asiakkaat esimerkiksi
innostumaan jostain tietystä brändistä tai miten voisimme ymmärtää asiakasta
paremmin. Markkinointia opiskellessa saa yrittää olla ajan hermoilla, mikä tuo
raikkauden tuntua ja keveyttä opiskeluun. Vaikka kurssikirjat ovat pitkiä, ne
sisältävät paljon Nice to know-tyyppisiä ajankohtaisena
pidettäviä juttuja kappaleiden lomassa. Lisäksi markkinoinnin opetus on
monipuolista. Ensimmäisessä periodissa minulla oli Strategisen brändijohtamisen-kurssi,
joka oli kurssina erittäin mielenkiintoinen. Kurssilla tehtiin
case-harjoituksia brändeihin liittyen sekä tutustuttiin tieteellisiin
teksteihin ja kirjoittamiseen. Tällä hetkellä luen esimerkiksi brändin
rakentamisesta tenttikirjasta. Aihepiiri on kiehtova. Miten esimerkiksi saada
asiakkaat liittämään brändiin suotuisia brändiassosiaatioita? Miten
bränditietoisuutta voi kasvattaa?
Muistan vielä, että Moniulotteinen
markkinointi-peruskurssin luennoilla esiteltiin markkinointi alana, jossa saa
ja pitää unelmoida. Unelmien vapaaksi päästäminen vapauttaa luovuutta ja vain maailma
on rajana sille, mitä voimme silloin yhdessä keksiä, sillä tiedostaessamme
unelmamme menemme väistämättä niitä kohti. Markkinoinnilla on myös kytköksiä
taiteeseen, sillä visuaalisuus on yksi tärkeä osa markkinointia, esimerkiksi
mainoksissa esteettiset sommittelut herättävät miellyttäviä tunteita. Lisäksi
on ollut kannustavaa löytää saman henkisiä inspiroivia ihmisiä, jotka
kannustavat vieressä opettelemaan niitä alakohtaisia markkinoinnin erityistaitoja,
joihin jaamme yhteisen kiinnostuksen. Toivottavasti sinäkin olet löytänyt
kipinän opinnoissasi ja ei huolta, jos kaikki ei vielä ole kristallinkirkasta
opintojesi polulla, asioilla on tapana selkiytyä matkan varrella :)
Ensimmäinen periodi oli itsellä kiireinen, mutta nautin
opiskelusta ja uusien asioiden oppimisesta. Opiskelun vastapainona on hyvä
muistaa rentoutua perioditauolla.
Tunnelmallista syksyn jatkoa toivotellen,
Marja
Kommentit
Lähetä kommentti