Markkinointia maailmalla Osa 1: Kanada, Thompson Rivers University

Katri Weckroth


Terveisiä vaahterasiirapin, majavien ja loppumattomien laskettelurinteiden maasta!


Vietän parhaillaan elämäni kevättä vaihdossa Länsi-Kanadan Kamloopsissa, British Columbian ”aavikolla”. Tampereella menossa on jo neljäs vuosi kauppatieteissä ja kandivaihe markkinoinnista purkissa. Ensimmäisen vaihtoni vietin Ruotsin Uppsalassa kakkosvuonna, joten nyt päätin lähteä pallon toiselle puolen hakemaan lisää kansainvälistä markkinointioppia ennen maisteriopintojen alkua.


Ja oppiahan täällä Thompson Rivers Universityn (TRU) kursseilla onkin saanut, mutta sitä varten on myös tullut vietettyä loppumattomia tunteja kampuksen kirjastossa kurssikirjojen ja ryhmätöiden ääressä. Noin 1-2:n tunnin luentoja on yleensä pari viikossa, ja ryhmätöitä, esitelmiä ja projekteja on tiputeltu eteen pitkin lukukautta. Mikä eroaa eniten Tampereen yliopiston tavoista, on aktiivisuuden selkeä arviointi: kurssin arvosanasta saattaa menettää noin 10%, jos istuu hiljaa joka luennolla. Usein myös poissaolosta menettää 1% arvosanasta, ja yli kolmen jälkeen ei ole enää asiaa kurssille. Vaikka aktiivisuuden ja poissaolojen ankara arviointi tuntui alkuun julmalta, auttaa se tekemään luennoista paljon interaktiivisempia kuin mihin massaluennoilla ollaan totuttu. Tosin ryhmäkokokin on paljon pienempi, koska monelle kurssille saatetaan ottaa vain noin 15-40 opiskelijaa. Poissaolojen mittaaminenkin on oikeasti hyvä juttu, koska luennoista ei tulisi mitään, jos puolet opiskelijoista päättäisi olla käymättä niillä.

Mutta yllätys yllätys, pääosin näiden käytäntöjen takana onkin suomalainen ja tamperelainen TRU:n tämänhetkinen markkinoinnin yksikön johtaja!


Itse käyn nyt viittä markkinoinnin kurssia, joista yksi on markkinoinnin yksikön ulkopuolelta. Kurssit koostuvat aktiivisuuden lisäksi usein välikokeesta, loppukokeesta, parista pienemmästä tehtävästä tai esitelmästä sekä yhdestä isommasta ryhmätyöstä esitelmineen. Pitkä lista kolmea kreditiä varten – Tampereella sama työmäärä vastaisi ehkä jopa kymmentä noppaa, kurssit kun kestävät koko lukukauden tammikuun alusta huhtikuun loppuun samalla tahdilla. Viisi kurssia on kanadalaisillekin maksimi, joten hommaa siis riittää. Osa tenteistä on ollut kuitenkin helpompia kuin Tampereella, koska Lotto-rivin voi täyttää logiikalla, ja joissain tenteissä pärjää hyvin vain käsitteitä pänttäämällä. Monessa välitentissäni kuitenkin kysyttiin monivalintojen lisäksi ”mitä tekisit tässä tilanteessa” –kysymyksiä suoraan luennoilta, joten täällä ei siis auta mennä tenttiin pelkkien prujujen varassa ilman yhtäkään luentoa. Kurssikirjakin on pakollinen monella kurssilla, ja ilmaisia kurssikirjoja ei tunneta.


Sports Event Marketing -kurssilla olen aivan fiiliksissä, harkitsen jopa vuoden maisterintutkintoa ulkomailla Event Marketingista tai Managementista KTM tutkinnon jälkeen. Alunperin en edes valinnut koko kurssia koska se oli turismin yksikössä, mutta onneksi tajusin katsoa kurssit läpi uusiksi ja sain vaihdettua niitä. Ja todellakin kannatti ottaa kyseinen kurssi, sillä siellä on käyty läpi vaikka mitä Vancouverin NHL-joukkueesta Under Armouriin ja Superbowliin, ja saadaan ryhmätöissä analysoida urheilutapahtumia ja suunnitella niiden markkinointia. Ope on välillä niin fiiliksissä, että saattaa höpötellä meille tunnin Superbowlin olutmainoksista tai urheilun uusista kulutusmuodoista. Kurssilla kuitenkin puhutaan usein vain pohjoisamerikkalaisista urheilijoista, joten saadaan virolaisen kurssikaverini kanssa vain nyökytellä ja esittää, että tiedetään kestä on kyse.


E-Commerce -kurssilla saatiin tehdä Wordpressillä omat nettisivut, joita analysoidaan Google Analyticsilla ja mainostetaan AdWordsilla omakustanteisesti. Paljon käytännönläheisempää kuin mihin olen tottunut, mutta ihan superhyödyllistä työelämän ja elämän kannalta yleensäkin! Myös Integrated Marketing Communications –kurssilla ollaan saatu tehdä ryhmässä IMC –suunnitelma yritykselle sekä arvioida mainoksia ja kuulla caseja hyvistä markkinointitempauksista.

Retail Management –kurssilla ollaan käyty läpi vähittäiskaupan pyörittämistä ja markkinointia, ja sivuutettu kansainvälistä kauppaakin välillä. Myös tällä kurssilla käydään caseja läpi ja toimitaan ryhmässä ”konsultteina” yritykselle. Onneksi Tampereellakin on nykyään mahdollisuus lukea vähittäiskauppaa! Professional Sales Management –kurssilla ollaan perehdytty myyntitiimin johtamiseen ja myyntiosaston toimintaan, ja hands on –oppimisessa teimme ryhmässä workshopin muulle ryhmälle sekä haastattelin myyntijohtajaa.

Markkinoinnin kurssitarjonta on täällä siis jossain määrin laajempi, ja kurssit käsittelevät usein yksityiskohtaisemmin ja käytännönläheisemmin markkinoinnin tiettyjä osa-alueita. Käytännönläheisyys voi olla peräisin myös ammattikorkeakouluajoilta, sillä TRU on ollut yliopistona vasta kymmenisen vuotta. Alun työmääräshokin jälkeen voin nyt kuitenkin sanoa, että en vaihtaisi näitä viittä kurssia ja TRU:n kansainvälistä ja aurinkoista kampusta mihinkään. Paikallisessa Linnassa vietettyjen tuntien lisäksi on onneksi silti jäänyt aikaa muullekin, joten tältä keväältä jää päähän hyvien oppien lisäksi myös paljon huippuja kokemuksia Kamloopsista ja sen ulkopuolelta!




Kommentit